NetSuite Suomessa – ennuste vuodelle 2017

Kesäkuussa 2015 postasin NetSuiten mullistavan markkinat Suomessa. Tuo ei-niin-kovin-analyyttinen kirjoitus perustui puolentoista vuoden NetSuite kokemuksen synnyttämään näkemykseen, että NetSuite on something else – verrattuna siihen mitä olin lähes kahdenkymmenen vuoden aikana erppikentällä kokenut.

Vaikka tuosta innostuneen mielen esittämästä julkilausumasta on jo aikaa, ei rakkauteni NetSuitea kohtaan ole hiipunut, vaan pikemminkin päinvastoin – NetSuite on liiketoiminta-alustana; teknologialtaan ja filosofialtaan erppiin nähden niin erilainen kattaus, että koen eläväni ohjelmistoalan renessanssin  (“uudelleensyntymän”) kulta-ajan alussa.

NetSuite kokemusta on taustalla kohta kolme vuotta ja koen näkemykseni kehittyneen edellisestä siinä määrin, että nyt on korkea tuoreuttaa kuvaus NetSuiten kehityksestä Suomessa.

Kirjoitan tässä aluksi havaintoja NetSuiten nykytilasta Suomessa ja pohdintaa markkinasta, sekä esitän lopuksi ennusteen vuodelle 2017 !

Pidemmittä puheitta..

NetSuiten nykytila Suomessa

Lyhyesti kuvattuna nykytila Suomessa on seuraava;

  1. Mepco kiilasi johtavaksi toimittajaksi 
  2. Suurin asiakasryhmä on innovaattorit (*
  3. Tunnettavuus on kasvanut ja kysyntä voimistuu aikaisten omaksujien ryhmässä 
  4. Toimituskyky on vahvistunut kattamaan pohjoismaiset toiminnanohjaushankkeet – ja yhdessä verkoston kanssa kaikki mantereet

Tilanne poikkeaa pohjoismaissa asiakaskuntien osalta.

Suomessa asiakaskuntaan kuuluvat eritoten innovaattorit (* kuten mm. digitaalisen jätebusineksen luonut Enevo, maailman parhaan ginin valmistanut Kyrö Distillery, hyperkasvava puhelinkoppitehdas Framery ja älykkäillä roboteilla maailmaa valloittava Zenrobotics. Oman ryhmänsä muodostavat uniikit monimuotoiset kokonaisuudet, kuten esimerkiksi Helsingin Yliopiston Koulutus- ja Kehittämispalvelut HY+.

Ruotsissa kohderyhmään lukeutuu myös pragmaattisia suurempia asiakkaita, kuten mm. Scania ja Handheld, sekä maan suurin katsastusasemaketju Opus Bilprovning. – Innovaattoreista tunnetuin on Spotify ja mielenkiintoinen on myös supergaselli ja apteekkialan uudistaja ApoEx.

Asiakaskuntaan vaikuttaa ruotsalaisen ykköspartnerin Alterviewn taustat, suuremmille yrityksille suunnatun Oracle teknologian toimittajana.

Suomen lähtötilanne eroaa Ruotsista myös kielisyyden osalta. NetSuite puhuu parinkymmenen muun kielen ohella Ruotsia, kun taas Suomessa olemme toisinaan itse suomentaneet käyttöliittymät – lähinnä valmistavien edelläkävijäyritysten duunareille. En silti kuitenkaan pidä kielikysymystä NetSuiten kasvun esteenä Suomessa.

Norjassa ja Tanskassa NetSuitella ei ole vielä partneria, mutta ohjelmisto on käytössä eritoten kansainvälisten konsernien (myös suomalaisten) tytäryhtiöissä.

Nykytilanne Suomessa on looginen

NetSuite on kotimarkkinoillaan USAssa ja myös UKssa ja Australiassa keskeinen aikaisten omistajien ratkaisu. Sen sijaan EMEA alueella NetSuite on yleisemmin vielä uusi – ja oli teknologia mikä tahansa, niin uusihan puhuttelee aina ensin innovaattoreita.

Juuri innovaattorit osaavat arvostaa NetSuiten tapauksessa alustan ketteryyttä ja mahdollisuuksia luoda uniikkeja prosesseja ja palveluita.

chasm

Siinä missä innovaattorit hakevat irtautumista perinteisten toimialojen säännöistä, seuraavat massamarkkinat toimialan parhaita ratkaisuja. Massojen kannattaa edelleen pysytellä tuotteistetuissa perusratkaisuissa. – NetSuite on tosin julkaisemassa muutamaa erittäin kovaa vertikaaliratkaisua, mutta niistä lisää myöhemmin.

NetSuiten edustama Piilaakson ja San Franciscon avoimuuden ja vapauden henki ei kokemukseni mukaan itsessään puhuttele konservatiiveja, päinvastoin kuin Android tai Apple suussa syntynyttä nuorisoamme.

NetSuite ennuste vuodelle 2017

Isossa kuvassa ja globaalisti vuosi 2017 tulee heijastelemaan kysymystä, kuinka NetSuite skaalautuu kuilun (“chasm”) ylitse ja aikaisen enemmistön ratkaisuksi.

Oraclen näkyvyys ja kanavat tuovat NetSuiten suuremmille yleisöille – ja lisäksi uskon etenkin tarkasti harkittujen ja huolella valmisteltujen nichemarkkinoiden alkavan toimia globaalisti, tavoittaen ensimmäiset myöhäisen enemmistön konservatiivit.

Oraclen tuotekehityspanostukset ja roadmap esitellään viimeistään Huhtikuussa SuiteWorldisssa Las Vegasissa.

NetSuite ulottuu Oraclen avulla yhä suurempiin yrityksiin ja uskon NetSuiten ilmoituksen SAPin kimppuun hyökkäämisestä tämän kotimarkkinoilla Saksassa, tuottavan vuoden kuluessa suuntaa antavia voittoja.

NetSuite Suomessa 2017

NetSuite on tullut Suomen markkinoille kansainvälisten pääomasijoittajien, rohkeiden kasvuyritysten ja ennakkoluulottoman myynnin kautta. Jäädäkseen NetSuite on asettunut heittäytymiskykyisten toimitushenkilöiden ansiosta. Yhdistävänä tekijänä toimijoilla on halu vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa.

NetSuitesta voi tulla globaalien kasvuyritysten de-facto ratkaisu, markkinoinnin ja myynnin virittäytyessä NetSuiten taajuudelle ja kasvattaessa tehoja; kohdentamisen, volyymin ja resonaation suhteen.

Vuonna 2017 markkina keskittyy edelleen keskisuuriin 50 – 250 hengen yrityksiin, sekä nopeasti tähän kokoluokkaan skaalautuviin pienempiin kasvuyrityksiin.

Born Global innovaattorit muodostavat keskeisimmän kohderyhmän. Useat, ei ainoastaan komeat vaan myös todellisia hyötyjä esilletuovat referenssitarinat heijastuvat markkinoiden kehitystä seuraavien pragmatistien suuntaan – ja vuosi 2017 tuleekin kasvattamaan aikaisten omaksujien määrää ja osuutta.

NetSuitea käytetään myös muutamissa perinteisesti eli lähimaihin kansainvälistyneissä suomalaisyrityksissä. Tämä segmentti liikuttaa erppitaustaisia NetSuite toimijoita ja kasvanee hyviin kokemuksiin nojaten parilla asiakkuudella. Tätä ryhmää lähellä ovat kansainvälisten konsernien two-tier toteutukset, joiden määrän kasvu on myös odotettavissa.

Syksyn 2016 aikaiset voitot SalesForcesta kiihdyttävät NetSuiten ja SalesForcen välistä mittelöä vuonna 2017 – joskaan ei yllä vielä samoihin mittoihin ja varmastikaan yhtä värikkääksi sanailuksi kuin USAssa.

NetSuite-tietoisuuden kasvu Suomessa alkaa vaikuttaa vuoden 2017 aikana. Tämä näkyy inbound liidien ja tarjouspyyntöjen määrässä, mutta myös ekosysteemin kasvussa; kolmansien osapuolten ja mahdollisesti uuden tai uusien partnereiden myötä.

Ajattelutavan muutos 

“No army can stop an idea whose time has come.” – Victor Hugo.

Markkina jatkaa polarisoitumistaan erp ja alusta paradigmojen välillä: käsitteistön ja käyttötapausten uudistumisesta seuraa yhteismitattomuutta – ja erpin ja alustan keskinäinen vertailu käy hankalammaksi markkinan osalta.

Ajattelutapa jakaa myös tekijöitä, NetSuiten vetäessä puoleensa valmiita tekijöitä perinteisten järjestelmien parista; tämä takaa vuoden 2017 toimituskyvyn ja mahdollistaa nopean kasvun.

NetSuiten rantauttama avoimempi ja osallistavampi myynti- ja toimituskulttuuri heijastuvat ja vaikuttavat vuonna 2017 myös muihin teknologioihin. Kuten renessanssin aikaan puoli vuosituhatta sitten, alamme nähdä muutoksen arkkitehtuurissa, ajattelussa ja kulttuurissa.

Vuodesta 2017 tulee NetSuitelle tärkeä vedenjakaja!

//  epilogi: loppuvuosikymmenen aikana toivo “30 vuotisen erpsodan” päättymisestä nostaa päätään – ja sen sijaan että lähes jokainen traumatisoituisi hankkeissa, ennennäkemättömät kasvu- ja kehittymistarinat nostavat päätään yksilö- ja organisaatiotasoilla.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s